Meditation

Öka din medvetenhet.

3

Om meditation

Man kan meditera på en mängd olika sätt. Du kan meditera enligt Zen metoden, guidade meditationer mm. Du kan utforska själv det som fungerar för dig. Alla är vi olika, vi behöver olika sätt att “landa” i oss själva när vi mediterar. En del känner att tömma hjärnan på tankar fungerar för dem, medan andra vill visualisera eller bara fokusera på sin egen andning eller något ljud utifrån dem själva.

Man kan börja med att sitta rakt upp och ner och bara andas djupa andetag, lyssna in på dessa andetag. I början upplever man som oftast att chattret i huvudet är väldigt högljutt. Försök att inte tränga bort det, utan låt det fortgå, låt det vara. Fortsätt bara andas, med tiden blir chattret i huvudet tystare och tystare. Öva är nyckeln till att så småningom känna sig lugn och harmonisk i din meditation.

Fördelar med meditation

Det fysiska, känslomässiga och andliga värdet med meditationen har blivit väl dokumenterat under tusentals år av vetenskapsmän, andliga ledare, filosofer mm. De har berättat om den kraft som finns i uppmärksam medvetenhet. De har kallat det för djup meditation, att vara närvarande, kontemplation, bön eller bara avslappning. Men det står för samma sak – koppla bort aktiviteterna i vardagslivet och söka sig in mellan tankarna.

Lugnande inverkan

Under de första dagarna, veckorna och månaderna av daglig meditation börjar den lugnande inverkan som den här enkla övningen har på hela dig, fysiskt och mentalt, att komma till uttryck i de val du gör. Förändringen kan smyga sig på så diskret, att du inte ens märker det i början.

Dina tankar, urval, beslut och dagliga handlingar blir mer medvetna, vilket leder till mer intuitivt medvetna beteenden.

Vidgar dina perspektiv

En dag kanske du märker att du plötsligt har vidgat dina perspektiv, att du blivit lugnare, fått ökad insikt…. ja att kreativiteten blommar upp, idéerna tar fart. Välviljan ökar och krånglet minskar. Du inser att du oftare spontant tar rätt beslut. Du märker att du blivit mer äkta, det råder en mer samstämmighet mellan det du tänker, säger och gör. Världen snurrar på i en allt snabbare takt, ibland snabbare än någonsin, men för dig går snurrandet i slow motion. Som ett dämpat surr, istället för ilskna ringsignaler.

Medvetet beteende

Med tiden kommer övergången från aktivitet till stillhet under meditationen att överföras till ett mer medvetet beteende, när du inte mediterar 23 1/2 timme per dygn (eller dygnets övriga timmar) oavsett meditationens längd.

Ditt samspel med världen växlar lättare från att du slår ifrån dig till att du låter dig påverkas från reflexmässiga reaktioner till eftertänksamhet, från försvarsställning till öppenhet, från drama till lugn.

Inre lugn

Utöver dessa fördelar med meditation, så kommer en stor bonus. Med tiden gör den dig så lugn, att du upplever livet med en djupare förståelse för ditt sanna själv, som öppnar upp för utforskande på ett djupare plan.

Andra verktyg

Mindfulness

Qigong

Onlinekurser

E-post

harmonicoach@gmail.com

Plats

Stockholm

Kontaktformulär

Samtycke